سفارش تبلیغ
صبا ویژن

نکات کاربردی در تایپوگرافی وب

سلام و وقت بخیر

یکی از مسائلی که در زمینه کاربرپسند بودن وب سایت بسیار مهم است و باعث می شود کاربران بیشتر در وب سایت شما بماند، استفاده صحیح از تایپوگرافی و فونت است که در این مقاله که مجموعه فـــاطـــرنـــت آماده کرده است. قصد داریم تمام موارد مورد نیاز را اشاره کنیم تا رعایت این اصول بتواند بهترین کمک را به شما دوستان عزیز بکند.

همانطور که شما هم می دانید بیشتر محتویات صفحات وب سایت ها متن و نوشته است، این نوشته ها را می نویسیم تا کاربران سایتمان آن ها را بخوانند و برای اینکه کمک کنیم تا این اتفاق راحت تر بیافتد یک سری نکات را باید در وب سایتمان رعایت کنیم.

سعی کردم تمام نکات مورد نیاز را در این مقاله بیاورم تا با رعایت کردن این نکات فضای مطلوب تری را از لحاظ نوشتاری برای کاربرانتان ایجاد کنید و کارایی کلی وبسایتتان را ارتقاء بدهید:

معمولاً وقتی یاد می گیریم فونت ها را داخل صفحه وب سایتمان اضافه کنیم سعی می کنیم تعدا زیادی از این فونت ها را استفاده کنیم، این کار درست نیست شما باید حداکثر از 2 تا فونت که یکی برای تیترها و یکی دیگر برای نوشته های طولانی تر استفاده کنید. شاید شما ندانید که چطور می شود فونت را به صفحه وب سایتتان اضافه کنید، مشکلی نیست همین حالا یادش بگیر:

اول لازم دارید که یک پکیچ استاندارد فونت فارسی داشته باشید که می توانید از آدرس زیر فونت دلخواه خود را دانلود کنید:

(www.fontyab.com)

در مرحله دوم شما باید یک پوشه فونت در فولدر اصلی سایتتان قرار بدهید (اگر هم پوشه فونت وجود دارد، فونت ها را داخلش بریزید).

حالا لازمه که در فایل css سایت این دستور را بنویسید:

 

در خط اول یک اسم برای فونتمان در نظر گرفتیم که کاملاً اختیاریه، خط های بعدی هم آدرس ورژن های مختلف فایل فونت را می دهیم که در پوشه css کپی کرده ایم، در خط های بعدی هم کنترل می کنیم که به صورت پیشفرض هیچ استایل خاصی نداشته باشد.

مرحله بعدی مربوط به فراخوانی هست که هرجا خواستیم از این فونت استفاده کنیم باید به روش زیر عمل کنیم: مثلاً می خواهیم برای همه تگ های p فونت را فراخوانی کنیم:

;{‘P{font-family: ‘Yekan

موارد زیر را در تایپوگرافی رعایت کنید

برای متن های نسبتاً طولانی به جای فونت های زائده دار (serif) از فونت های بدون زائده (sans serif) استفاده کنید. چون زمانی که این فونت ها (serif) در ابعاد ریز زائده هایی که دارن باعث می شود خیلی خوانا نباشند، مثلاً همین فونت یکان که ما استفاده کردیم یک فونت (sans serif) هست، که برای نوشته های طولانی فونت بسیار کارآمدی می باشد و در مقابل فونت هایی مثل Titr TGBold و Kourosh فونت هایی هستند که برای تیترها مناسب تر هستند، از فونت های پرکاربرد که چشم کاربران بیشتر بهش عادت دارد استفاده کنید. چرا؟ چونکه راحت تر می توانند نوشته های وب سایت شما را بخوانند.

برای نوشته ها و تیترهای وب سایت مطمئن بشوید که از سایز مناسبی استفاده کرده اید که هم خوانا باشد و هم خیلی بزرگ نباشد. سعی کنید به صورت مناسب از کاراکتر فاصله استفاده کنید که نه متن شما را خیلی متراکم به نظر برسد و نه اینکه خیلی فاصله زیادی بین کلمات شما باشد. (منظورم خصوصیت word-spacing در css است).

  • استفاده از رنگ های متنوع برای نوشته ها باعث می شود کاربر موقع خواندن مطالب مان خسته بشه، البته این نکته در رابطه با bold کردن بیش از خد کلمات هم صدق می کند و باعث می شود کاربر خیلی تمایل به خواندن این موارد متن ها نداشته باشد.
  • برای نوشته ها و یا حتی بعضی از کلمات از رنگ آبی استفاده نکنید: رنگ آبی در وب سایت رنگ استاندارد لینک است و همین کاربر را به اشتباه میندازد که این کلمه آبی حتماً لینک بوده و حالا سایت شما خرابه که هرچی روش کلیک می کند به مقصد نمی رسد!!!
  • برای پس زمینه از طیف رنگ یا همان گرادینت و یا تصاویر استفاده نکنید این کار باعث می شود بک گراند روی چشم کاربری که در حال مطالعه مطالب ماست تاثیر بذارد و کاربر را از خواندن خسته کند.

وقتی از اعداد استفاده می کنید که تعداد رقم اونا زیاده حتماً از جدا کننده های سه رقمی استفاده کنید این کار باعث خوانا تر شدن رقم مورد نظر ما می شود: 25487985 یا 25.487.985 شما خودتان کدام را ترجیح می دهید؟

  • از متن های متحرک یا چشمک زن استفاده نکنید: درسته که این تکنیک ها یک روزی باعث میشد وب سایت ها پویا تر به نظر برسند ولی دیگر از زمان استفاده آن ها خیلی میگذرد!! باز هم متاسفانه هنوز در بعضی از وب سایت ها این نوع متن ها را می بینیم که نه تنها باعث نمی شود وب سایت ما جلوه بیشتری داشته باشد باشد بلکه باعث می شود وب سایت ما ضعیف و قدیمی جلوه کند!!!